ESDEVENIMENTS SOCIALS

PROF. VADIM UTKIN DOCTOR HONORARIS DE LA UNIVERSITAT ROVIRA I VIRGILI

Prof. Vadim I. UtkinProf. Vadim I. Utkin va rebre el títol de Doctor Honoris Causa de la Universitat Rovira i Virgili el novembre de 2011 després d'una proposta del GAEI. L'obertura de l'acte de Doctor Honoris Causa va ser interpretada pel Prof. Luis Martinez-Salamero.

Vadim I. Utkin es va graduar a l'Institut d'Energia de Moscou (Dipl. Eng.) i va rebre un Ph.D. de l'Institut de Ciències de Control (Moscou, Rússia). Va estar a l'Institut de Ciències de Control des de 1960 i va ser cap del Laboratori de Sistemes de Control Discontinu de 1973 a 1994. Va ser catedràtic de Sistemes Electromecànics de Ford de 1994 a 2002 a la Universitat Estatal d'Ohio.

El Prof. Utkin és un dels creadors dels conceptes de sistemes d'estructura variable i control de mode lliscant. És autor de cinc llibres i més de 300 articles tècnics. El 1975-1978 va estar al capdavant d'un projecte internacional entre el seu Institut i "Energoinvest", Sarajevo, sobre el control del mode lliscant dels motors d'inducció. Ha treballat en el control de corrent continu, inducció i accionaments síncrons mitjançant tècniques de mode lliscant en màquines-eina de tall de metalls, control de processos i cotxes elèctrics. Els seus interessos de recerca actuals són el control de plantes de dimensions infinites (inclosos manipuladors flexibles), modes lliscants en sistemes de temps discret, implementació de microprocessadors de control de mode lliscant, control d'accionaments elèctrics, alternadors i convertidors de potència, robòtica i control de moviment.

És Doctor Honoris Causa de la Universitat de Sarajevo (Iugoslàvia, 1978) i IEEE Fellow. El 1972 va ser guardonat amb el Premi Lenin (el màxim guardó científic de l'antiga URSS), la medalla Oldenburger de l'ASME (2003), el Premi Humboldt (Alemanya, 2005), elegit com a membre estranger de l'Acadèmia de Ciència i Art de Bòsnia i Hercegovina ( 2008).

El Prof. Utkin va ser president de l'IPC del Congrés IFAC de 1990 a Tallinn; ara és editor associat de "International Journal of Control".

Actualment el Prof. Utkin imparteix cursos sobre principis de control per a estudiants de grau (Principis de Control Automàtic), i cursos de Control Òptim, Mètodes Estatals d'Anàlisi i Control de Sistemes Dinàmics i Control de Mode Lliscant en Sistemes Electromecànics a nivell de postgrau.

El professor Utkin ha ocupat llocs de visita a universitats dels EUA, Regne Unit, Japó, Itàlia, Espanya i Alemanya. Té càrrecs al Laboratori d'Investigació de Control del Departament d'Enginyeria Elèctrica i al Departament d'Enginyeria Mecànica, on imparteix docència en el programa de Dinàmica de Sistemes, Mesures i Control.